KENDERAAN SELESA SEBAGAI SYARAT KEBAHAGIAAN

BMW LCI E90 MSPORT 2010 INGIN DILEPASKAN
WHATSSAP 0192900010
BUKA HARGA RM80K DIRECT OWNER (NEGO TIPIS)


"Orang tu dah pakai BMW, nak tunjuk ada duit lah tu?", perli seorang makcik di kampung



"Tak baik cakap macam tu makcik. Bukan ke miliki kenderaan yang selesa adalah syarat hidup bahagia?", jawab anak muda



"Bahagia lah sangat!"



Mari kita simak sabda Nabi sallahu 'alaihiwasallam,



“Empat (4) perkara yang mendatangkan kebahagiaan adalah, 1 – Isteri yang solehah, 2 – Rumah yang luas, 3 – Jiran tetangga yang soleh (baik), dan 4 – Kenderaan yang selesa.



Dan empat (4) perkara yang mendatangkan kesengsaraan adalah:



1 - Isteri yang buruk akhlaknya, 2 – Jiran tetangga yang jahat, 3 - Kenderaan yang buruk, dan 4 – rumah yang sempit (tidak selesa).” (Hadith Riwayat Ibnu Hibban. Hadis daripada Sa‘ad bin Abi Waqas radiyallahu ‘anhu, dinilai sahih oleh Syu‘aib al-Arna’uth di dalam Sahih Ibn Hibban)



Dari hadith ini, yang dimaksudkan dengan isteri yang solehah, sudah tentu isteri yang menitik berat persoalan agama, mengamalkan ilmunya (taat) dan sangat komited dengan kedudukannya sebagai seorang isteri.



Rumah yang luas adalah rumah yang sentiasa terisi dengan sifat qana’ah, terisi dengan aktiviti yang dicintai Allah, suasana yang tenteram dan ceria, dan kemudahan yang baik.



Kenderaan yang selesa adalah sarana yang sangat penting bagi tujuan kelancaran pengangkutan dan hal-ehwal urusan serta tugas seharian.



Jiran tetangga yang baik adalah merujuk kepada soal pergaulan yang baik dan kehidupan bermasyarakat di atas etika syari’at yang betul.



Dengan itu, apa yang sebaliknya adalah merujuk kepada unsur-unsur yang mampu mendatangkan keburukkan sekaligus jauh dari nilai-nilai sebuah kebahagiaan.



"Ok makcik?" :)



"Erm... yolah"



Comments

  1. buat bisnes topup easyreload.Hajat nak bli BMW tp belum tercapai.Sesiapa nak buat bisnes mudah..modal rendah..untung besar!!! www.topupeasyreload.com dan www.myprepaidonexox.com

    ReplyDelete
  2. BMW tak selesa pun..keras kejung.....lg2 3 series ni klu org muda bujang atau sbg kereta ke-2 blh laaa buat layan hobby SB nanti mesti tukar model lain....tak cayo cubo...jgn marah yo ni jujur..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kos sparepart BMW 320i E90 mahal atau murah?

SAYA NAK BELI BMW 3 SERIES TUAN, TAPI INSURAN DAN ROADTAX NYA MAHAL KAN?

Penjimatan minyak BMW E90 LCI MSPORT 320i 2010